Siirry suoraan sisältöön

Ohjeet taksin tilaamiseen terveydenhuollolle

Terveydenhuollon henkilökunnalla on oikeus tilata Kelan korvaama taksimatka erillisestä terveydenhuollolle tarkoitetusta puhelinnumerosta asiakkaalle, joka ei voi terveydentilansa vuoksi käyttää julkista liikennettä. Välitämme Kela-takseja viidessä eri maakunnassa: Uudellamaalla, Kanta-Hämeessä, Päijät-Hämeessä, Kymenlaaksossa ja Lapissa.

 

Terveydenhuollolle tarkoitetut puhelinnumerot maakunnittain: 

  • Uusimaa: 0800 05152

  • Kanta-Häme: 0500 05158

  • Päijät-Häme: 0800 05161

  • Kymenlaakso: 0800 05164

  • Lappi: 0800 05155

 

Kelan korvaama taksimatka täytyy aina tilata Kelan kanssa suorakorvaussopimuksen tehneestä tilausvälityskeskuksesta. Ilmainen puhelinpalvelumme on avoinna ympäri vuoden 24/7. Tilaathan taksin heti, kun asiakkaan vastaanottoaika/kotiutumisaika on tiedossa, kuitenkin enintään 14 vuorokautta ennen. Huom! Puhelinnumerot ovat vain terveydenhuollon käyttöön, ei asiakkaille. 

 

Tarjoamme tavallisten taksien lisäksi myös erikoisajoneuvoja, kuten inva- ja paaritakseja lisävarusteineen, jos asiakas ei pysty matkustamaan tavallisessa henkilö- tai farmariautossa. Tilaathan erikoisajoneuvon vain, jos asiakkaan terveydentila vaatii sitä. Ilmoitathan viipymättä, jos matkaan tulee muutos tai jos matka peruuntuu. 

 

 

Matkakorvaustodistus

Jos tilaat asiakkaalle yksittäistä meno- tai paluumatkaa, toimii terveydenhuollon linjalle soitettu tilauspuhelu matkakorvaustodistuksena (SV 67). Muista kuin yksittäisistä terveydenhuollon tilaamista taksimatkoista asiakas tarvitsee kirjoitetun matkakorvaustodistuksen. Lue lisää matkakorvaustodistuksesta täältä.

 

 

Muistettavaa tilauspuhelusta

Kerrothan tarkasti kaikki tarvittavat tiedot tilauspuhelussa. Välittäjämme myös kysyvät tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä tilaukseen liittyen. 

 

 

Kerro tilauspuhelussa ainakin seuraavat asiat: 

  • Asiakkaan nimi ja henkilötunnus

  • Mistä asiakas noudetaan (muistathan kertoa myös tarkentavat nouto-ohjeet, kuten sisäänkäynnin oven, osaston ja kerroksen)

  • Milloin asiakas on kotiutuu/milloin ja monelta asiakkaalla on vastaanottoaika

  • Mikä on asiakkaan matkan määränpää (muistathan tarkistaa asiakkaan oikean kotiutumissoitteen/terveydenhuollon yksikön nimen ja osoitteen)

  • Millaista kulkuneuvoa asiakkaan terveydentila edellyttää (tavallista henkilö- tai farmariautoa, esteetöntä autoa, invataksia, paaritaksia)

  • Mahdolliset muut tiedot:

    • apteekkipoikkeamat

    • apuvälinelainaamopoikkeamat (muista kertoa myös tarkka osoite apuvälinelainaamolle)

    • saattaja

    • mahdolliset mukaan tulevat apuvälineet

    • jos asiakkaan kuljetukseen liittyy terveydentilallinen erityistarve (esimerkiksi jalan täytyy olla suorassa matkan ajan ja asiakas tarvitsee siksi enemmän tilaa)

    • jos asiakkaan taksimatka maksetaan laskulla tai taksikortilla

    • jos asiakkaalla on yksinmatkustusoikeus/jos asiakkaan terveydentila vaatii yksinmatkustuksen

    • mahdollinen saatto perillä (kerrothan tarkan saattopaikan, kuten aulan)

  • Mistä numerosta asiakkaan tai yhteyshenkilön tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa
     

 

Lisätietoa matkan tilaamisesta ja ajoneuvoista saat täältä