Siirry suoraan sisältöön

Uusimaa

Kela-taksi Uusimaa

0800 05150

Paikalliset ohjeet

Lähilogistiikka vastaa Uudenmaan alueella Kela-kyydeistä alueen toisena palveluntuottajana 1.1.2022 alkaen 26 seuraavassa kunnassa: Askola, Espoo, Hanko, Helsinki, Hyvinkää, Inkoo, Järvenpää, Karkkila, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Lapinjärvi, Lohja, Loviisa, Myrskylä, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Porvoo, Pukkila, Raasepori, Sipoo, Siuntio, Tuusula, Vantaa ja Vihti.

Ohjeet Kela-taksin tilaamiseen löytyvät myös Kelan verkkosivuilta.
 

Ohjeet  taksin tilaamiseen

  • Taksi tilataan maksuttomasta numerosta, joka Uudenmaan alueella on 0800 05150.
  • Vain Kela-taksin numerosta tilatusta matkasta voit saada korvauksen ja maksat matkasta enintään 25 euron omavastuun.
  • Tilaa taksi viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14.00 mennessä.
  • Tilaa taksi tästä numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti.
  • Voit tilata yhdellä kertaa tulevan kahden viikon ajalle kaikki tiedossasi olevat meno- ja paluumatkat.
  • Tilaa paluumatka vähintään 1 tuntia ennen lähtöaikaa, jos paluumatkan ajankohta on tiedossa.
  • Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.

 

Ilmoita puhelun yhteydessä  

  • Nimesi ja henkilötunnuksesi.  
  • Tilaatko matkan terveydentilasi vai liikenneolosuhteiden puutteen vuoksi.  
  • Osoite, josta auto sinut noutaa.  
  • Matkan määränpää (esim. sairaala).  
  • Kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä.
  • Tuleeko mukaasi apuvälineitä tai saattaja.
  • Mahdollinen apteekissa käynti.
  • Puhelinnumero, josta sinut tavoittaa.

 

Saat tiedon auton arvioidusta saapumisajasta  

  • Jos tilaamasi taksimatkaan tulee muutoksia, ilmoita niistä välittömästi tilausnumeroon. 
  • Viimeistään muutoksista on ilmoitettava 2 tuntia ennen sovittua lähtöaikaa.
  • Saat halutessasi tekstiviesti-ilmoituksen, kun auto on hyväksynyt matkan.  

Mitä jos taksi ei tule?

Jos olet tilannut taksimatkan hyvissä ajoin, viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14.00, mutta tilausvälityskeskus ei pysty järjestämään kuljetusta sovittuna ajankohtana, voit tehdä matkan muulla tavoin ja hakea tilausvälityskeskuksesta jälkikäteen korvausta matkan aiheuttamista kustannuksista.

Huom! Jos otat taksin muualta, peru tilausvälityskeskuksesta tilaamasi taksimatka.

 

Näytä kuljettajalle Kela-korttisi tai henkilöllisyystodistus

  • Kun näytät kuljettajalle Kela-korttisi, saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun.  
     

Pyydä Todistus matkakorvausta varten (SV 67)  

  • Jos tarvitset taksia terveydentilasi vuoksi, pyydä siitä todistus terveydenhuollosta (Todistus matkakorvausta varten, SV 67). 
  • Jos terveydenhuollon henkilö tilaa paluumatkasi, et tarvitse erillistä todistusta SV 67. 
  • Säilytä kertamatkaa varten kirjoitettu todistus itselläsi 6 kuukauden ajan matkapäivästä. Kela voi pyytää sitä myöhemmin.  
  • Toimita pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus Kelaan.
     

Vakiotaksiasiakkuus   

  • Tietyillä asiakasryhmillä on mahdollisuus saada vakiotaksiasiakkuus, jolloin kyydit hoitaa tuttu kuljettaja.

  • Vakiotaksin kuljetusten järjestämiseksi, olethan yhteydessä kuntasi tilausvälityskeskuksen maksuttomaan tilausnumeroon.

  • Edellytyksenä vakiotaksiasiakkuuden järjestymiselle on, että voimme tilausvälityskeskuksen kautta osoittaa sinulle tietyn kuljettajan tai aiemmin käyttämäsi kuljettaja kuuluu Lähikyydin kanssa sopimuksen tehneisiin nykyisiin vakiotaksi-palveluntuottajiin.

  • Lähikyydillä  vakiotaksien palvelu on järjestetty seuraavasti:

    - Vakiotaksikuljetuksia ajavat näihin kuljetuksiin erikoistuneet taksiyrittäjät ja taksinkuljettajat: täältä näet listan Uudenmaan alueen vakiotakseista.

    - Vakiotaksiyrittäjä ottaa asiakkaan matkatilaukset vastaan ja ilmoittaa tilaustiedot paikalliseen  tilausvälityskeskukseemme.

    - Vakiotaksilla on vastuu kaikista vakiotaksiasiakkaan matkoista.

  • Mikäli sinulle on myönnetty vakiotaksiasiakkuus Kelan toimesta:

    - Selvitä nykyiseltä vakiokuljettajaltasi, toimiiko hän Kelan korvaamien taksimatkojen vakiokuljettajana ja jatkaako hän vakiokuljettajanasi. Jos jatkaa, tilaa matkat jatkossakin häneltä.

    - Jos tarvitset uuden vakiotaksin soita kuntasi tilausvälityskeskuksemme maksuttomaan tilausnumeroon ja tiedustele uutta vakiotaksia.

  • Lisää tietoa vakiotaksiasiakkuudesta Kelan sivulta www.kela.fi/vakiotaksiasiakkuus.

    .

 

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

  • Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata Kela-taksin tekstiviestillä. Ota yhteyttä tilausvälityskeskukseen, josta saat tekstiviestitilausta varten tilausnumeron.

  • Kela-taksin tilauskeskuksen numerot ovat Uudellamaalla: 0800 05150 (suomenkielinen), 0800 05151 (ruotsinkielinen).

  • Tilauspuhelu on maksuton.

  • Mikäli sinulla ei vielä ole asiakasprofiilia, voit tilata matkasi tekstiviestillä sen jälkeen, kun olet ilmoittanut asiakastietosi oman alueesi tilausvälityskeskukseen. Tämän jälkeen voit tilata matkan tekstiviestipalvelusta. Suomen Lähilogistiikka Oy:n tekstiviestipalvelun puhelinnumero on: 18 371

  • Lisäohjeet: www.kela.fi/kuulo-ja-puhevammaiset.

Kelan vaatimukset

Kelan ohjeita taksimatkoista on koottuna Kelan sivuille, joille pääsee alla olevan painikkeen kautta.

Siirry kelan sivulle