Siirry suoraan sisältöön

Lappi

Kela-taksi Lappi

Haluatko ilmoittautua alueen sopimusyrittäjäksi?

Paikalliset ohjeet

Lähilogistiikka vastaa Lapin alueella kela-kyydeistä alueen toisena palveluntuottajana 1.1.2022 alkaen 21 seuraavassa kunnassa: Enontekiö, Inari, Kemi, Kemijärvi, Keminmaa, Kittilä, Kolari, Muonio, Pelkosenniemi, Pello, Posio, Ranua, Rovaniemi, Salla, Savukoski, Simo, Sodankylä, Tervola, Tornio, Utsjoki ja Ylitornio. 

Lapin projektipäällikkönä toimii Kalle Ruikka, puh. 050 465 4499, kalle.ruikka@lahilog.fi

 

Ohjeet Kela-taksin tilaamiseen löytyvät myös Kelan verkkosivuilta.

 

Ohjeet  taksin tilaamiseen

  • Taksi tilataan maksuttomasta numerosta, joka päivittyy näille sivuille loppuvuoden 2021 aikana. Tilauspuhelu on maksuton.
  • Vain Kela-taksin numerosta tilatusta matkasta voit saada korvauksen ja maksat matkasta enintään 25 euron omavastuun.
  • Tilaa taksi viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä.
  • Tilaa taksi tästä numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti.
  • Voit tilata yhdellä kertaa tulevan 2 viikon ajalle kaikki tiedossasi olevat meno- ja paluumatkat.
  • Tilaa paluumatka vähintään 1 tuntia ennen lähtöaikaa, jos paluumatkan ajankohta on tiedossa.
  • Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.

 

Ilmoita puhelun yhteydessä  

  • Nimesi ja henkilötunnuksesi.  
  • Tilaatko matkan terveydentilasi vai liikenneolosuhteiden puutteen vuoksi.  
  • Osoite, josta auto sinut noutaa.  
  • Matkan määränpää (esim. sairaala).  
  • Kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä.
  • Tuleeko mukaasi apuvälineitä tai saattaja.
  • Puhelinnumero, josta sinut tavoittaa.  

 

Saat tiedon auton arvioidusta saapumisajasta  

  • Jos tilaamasi taksimatkaan tulee muutoksia, ilmoita niistä välittömästi tilausnumeroon. 
  • Viimeistään muutoksista on ilmoitettava 2 tuntia ennen sovittua lähtöaikaa
  • Saat halutessasi tekstiviesti-ilmoituksen, kun auto on hyväksynyt matkan.  

 

Näytä kuljettajalle Kela-korttisi tai henkilöllisyystodistus

  • Kun näytät kuljettajalle Kela-korttisi, saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun.
     

Pyydä Todistus matkakorvausta varten (SV 67)  

  • Jos tarvitset taksia terveydentilasi vuoksi, pyydä siitä todistus terveydenhuollosta (Todistus matkakorvausta varten, SV 67) 
  • Jos terveydenhuollon henkilö tilaa paluumatkasi, et tarvitse erillistä todistusta SV 67. 
  • Säilytä kertamatkaa  varten kirjoitettu todistus itselläsi 6 kuukauden ajan matkapäivästä. Kela voi pyytää sitä myöhemmin  
  • Toimita pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus Kelaan
      

Vakiotaksiasiakkuus   

  • Tietyillä asiakasryhmillä on mahdollisuus saada vakiotaksiasiakkuus.   
    Lisää tietoa vakiotaksiasiakkuudesta Kelan sivulta www.kela.fi/vakiotaksiasiakkuus.

 

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

  • Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata Kela-taksin tekstiviestillä.
  • Ota yhteyttä tilausvälityskeskukseen, josta saat tekstiviestitilausta varten tilausnumeron. Kela-taksi tilauskeskuksen numero on: xx.
  • Tilauspuhelu on maksuton.
  • Mikäli sinulla ei vielä ole asiakasprofiilia, voit tilata matkasi tekstiviestillä sen jälkeen, kun olet ilmoittanut asiakastietosi oman alueesi tilausvälityskeskukseen. Tämän jälkeen voit tilata matkan tekstiviestipalvelusta.
  • Lisäohjeet: www.kela.fi/kuulo-ja-puhevammaiset.

 

Kelan vaatimukset

Kelan ohjeita taksimatkoista on koottuna Kelan sivuille, joille pääsee alla olevan painikkeen kautta.

Siirry kelan sivulle