Siirry suoraan sisältöön

Ohjeet taksin tilaamiseen

Jos sinulla on taksimatkan korvaamiseen liittyviä kysymyksiä, soita suoraan Kelan yhteyskeskukseen: puhelinnumero 020 692 204.

Ajantasaisimmat ohjeet Kela-taksin tilaamiseen löytyvät Kelan verkkosivuilta
 

Ohjeet  taksin tilaamiseen

  • Taksi tilataan maksuttomasta kuntasi Tilausvälityskeskuksen numerosta. Lähilogistiikan etusivulta löytyvät Uusimaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Lapin ja Kymenlaakson numerot. Kuntasi alueen ja numeron voit tarvittaessa tarkistaa Kelan taulukosta.
  • Vain Kela-taksin numerosta tilatusta matkasta voit saada korvauksen ja maksat matkasta enintään 25 euron omavastuun.  
  • Tilaa taksi viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14.00 mennessä.  
  • Tilaa taksi tästä numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti.  
  • Voit tilata yhdellä kertaa tulevan kahden viikon ajalle kaikki tiedossasi olevat meno- ja paluumatkat.  
  • Tilaa paluumatka vähintään 1 tuntia ennen lähtöaikaa, jos paluumatkan ajankohta on tiedossa.  
  • Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.

 

Ilmoita puhelun yhteydessä  

  • Nimesi ja henkilötunnuksesi.  
  • Tilaatko matkan terveydentilasi vai liikenneolosuhteiden puutteen vuoksi.  
  • Osoite, josta auto noutaa sinut.  
  • Matkan määränpää (esim. sairaala).  
  • Kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä.
  • Tuleeko mukaasi apuvälineitä tai saattaja ja tarvitseeko sinun käydä apteekissa.
  • Puhelinnumero, josta sinut tavoittaa.

 

Saat tiedon auton arvioidusta saapumisajasta  

  • Jos tilaamasi taksimatkaan tulee muutoksia, ilmoita niistä välittömästi tilausnumeroon. 
  • Viimeistään muutoksista on ilmoitettava 2 tuntia ennen sovittua lähtöaikaa
  • Saat halutessasi tekstiviesti-ilmoituksen, kun auto on hyväksynyt matkan.  

 

Mitä jos taksi ei tule?

Jos olet tilannut taksimatkan hyvissä ajoin, viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14.00, mutta tilausvälityskeskus ei pysty järjestämään kuljetusta sovittuna ajankohtana, voit tehdä matkan muulla tavoin ja hakea tilausvälityskeskuksesta jälkikäteen korvausta matkan aiheuttamista kustannuksista.

Huom! Jos otat taksin muualta, peru tilausvälityskeskuksesta tilaamasi taksimatka.

 

Näytä kuljettajalle Kela-korttisi tai henkilöllisyystodistus

  • Kun näytät kuljettajalle Kela-korttisi, saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun.    

 

Pyydä Todistus matkakorvausta varten (SV 67)  

  • Jos tarvitset taksia terveydentilasi vuoksi, pyydä siitä todistus terveydenhuollosta (Todistus matkakorvausta varten, SV 67).
  • Jos terveydenhuollon henkilö tilaa paluumatkasi, et tarvitse erillistä todistusta SV 67. 
  • Säilytä kertamatkaa  varten kirjoitettu todistus itselläsi 6 kuukauden ajan matkapäivästä. Kela voi pyytää sitä myöhemmin.
  • Toimita pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus Kelaan.
     

Saamenkieliset ohjeet taksin tilaamiseen

Vakiotaksiasiakkuus   

  • Tietyillä asiakasryhmillä on mahdollisuus saada vakiotaksiasiakkuus, jolloin kyydit hoitaa tuttu kuljettaja.

  • Vakiotaksin kuljetusten järjestämiseksi, olethan yhteydessä kuntasi tilausvälityskeskuksen maksuttomaan tilausnumeroon.

  • Edellytyksenä vakiotaksiasiakkuuden järjestymiselle on, että voimme tilausvälityskeskuksen kautta osoittaa sinulle tietyn kuljettajan tai aiemmin käyttämäsi kuljettaja kuuluu Lähikyydin kanssa sopimuksen tehneisiin nykyisiin vakiotaksi-palveluntuottajiin.

  • Katso alta listaus vakiotaksiyrityksistämme:

  • Lähikyydillä  vakiotaksien palvelu on järjestetty seuraavasti:

    • Vakiotaksikuljetuksia ajavat näihin kuljetuksiin erikoistuneet taksiyrittäjät ja taksinkuljettajat.

    • Vakiotaksiyrittäjä ottaa asiakkaan matkatilaukset vastaan ja ilmoittaa tilaustiedot paikalliseen  tilausvälityskeskukseemme.

    • Vakiotaksilla on vastuu kaikista vakiotaksiasiakkaan matkoista.

  • Mikäli sinulle on myönnetty vakiotaksiasiakkuus Kelan toimesta:

    • Selvitä nykyiseltä vakiokuljettajaltasi, toimiiko hän Kelan korvaamien taksimatkojen vakiokuljettajana ja jatkaako hän vakiokuljettajanasi. Jos jatkaa, tilaa matkat jatkossakin häneltä.

    • Jos tarvitset uuden vakiotaksin soita kuntasi tilausvälityskeskuksemme maksuttomaan tilausnumeroon ja tiedustele uutta vakiotaksia.

  • Lisää tietoa vakiotaksiasiakkuudesta Kelan sivulta www.kela.fi/vakiotaksiasiakkuus.

 

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

  • Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata Kela-taksin tekstiviestillä. Ota yhteyttä tilausvälityskeskukseen, josta saat tekstiviestitilausta varten tilausnumeron.

  • Kela-taksin tilauskeskuksen numerot:

    • Uusimaa: 0800 05150 (suomenkielinen), 0800 05151 (ruotsinkielinen)

    • Päijät-Häme: 0800 05160

    • Kanta-Häme: 0800 05157

    • Kymenlaakso: 0800 05163

    • Lappi: 0800 05154

  • Tilauspuhelu on maksuton.

  • Mikäli sinulla ei vielä ole asiakasprofiilia, voit tilata matkasi tekstiviestillä sen jälkeen, kun olet ilmoittanut asiakastietosi oman alueesi tilausvälityskeskukseen. Tämän jälkeen voit tilata matkan tekstiviestipalvelusta.

  • Lisäohjeet: www.kela.fi/kuulo-ja-puhevammaiset.

Usein kysyttyä Kelan taksimatkoista

Kela korvaa taksimatkan vain, kun se tilataan Kelan kanssa sopimuksen tehneestä tilausvälityskeskuksesta. Alueelliset tilausvälityskeskukset vastaavat kaikista Kelan korvaamien taksimatkojen palveluista.
 

Paljonko taksimatkan tilauspuhelu maksaa asiakkaalle?

Kaikki Kelan korvaamien taksimatkojen tilauspuhelinnumerot ovat asiakkaille täysin maksuttomia 0800-alkuisia tilausnumeroita.
 

Mitä taksin tilauspuhelussa kysytään ja milloin tilaan taksin?

Kun soitat tilausvälityskeskukseen, kysytään sinulta matkan järjestämiseen ja korvaamiseen liittyviä tietoja. Näitä ovat muun muassa nimi, osoite, henkilötunnus ja peruste taksin käytölle eli terveydentila tai puutteelliset liikenneolosuhteet. Voit tilata samalla kertaa kaikki etukäteen tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle.
 

Kuulo- ja puhevammainen asiakas voi tilata taksin tekstiviestillä.
 

Miten toimin, jos taksi ei tule ja joudun tekemään matkan muulla tavoin?

Kela on kilpailutuksessa valinnut jokaiselle maakunta-alueelle 2 palveluntuottajaa (1.1.2022 alkaen), jotka kykenevät tuottamaan luotettavat ja laadukkaat kuljetuspalvelut. Tilatessasi matkan tilausvälityskeskuksesta selvitetään muun muassa se, tarvitsetko matkustamiseen esteetöntä ajoneuvoa tai avustamista matkan aikana. Tarvittaessa kuljettaja saattaa sinut sisätiloihin tai sairaalassa osastolle asti.
 

Tilausvälityskeskus vastaa siitä, että kaikki maakunta-alueen asiakkaat saavat taksin tilauksensa mukaisesti, kun kyse on sairausvakuutuksesta korvattavasta taksimatkasta. Tilaa ajanvaraukseen perustuva taksimatka hyvissä ajoin, viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14.00 mennessä. Jos olet tilannut matkan hyvissä ajoin, mutta tilausvälityskeskus ei pysty järjestämään kuljetustasi, tulee tilausvälityskeskuksen korvata sinulle muualta tilatusta taksimatkasta aiheutuneet kustannukset täysimääräisesti. Ole tällaisessa tilanteessa yhteydessä tilausvälityskeskukseen ja esitä heille selvitys siitä, ettet saanut taksia tilausvälityskeskuksen kautta ja jouduit turvautumaan muuhun kuljetukseen, josta aiheutui kustannuksia.
 

Kela seuraa maakunnittain palvelun laatua ja asiakkaiden oikeuksien toteutumista koko hankintakauden ajan. Kela myös edellyttää, että tilausvälityskeskus seuraa tarjoamansa palvelun laatua ja korjaa mahdolliset häiriöt palvelun laadussa tai saatavuudessa välittömästi.
 

Mikä on vakiotaksiasiakkuus?

Tietyille asiakkaille Kela myöntää vakiotaksiasiakkuuden yksilöllisen harkinnan perusteella.
 

Yhdistelläänkö taksimatkoja ja pitääkö suostua taksimatkojen yhdistelyyn?

Tilausvälityskeskukset yhdistelevät terveydenhuoltoon matkustavien asiakkaiden taksimatkoja aina kun asiakkaan terveydentila mahdollistaa yhdistellyn matkan. Jotta taksimatkoja pystytään yhdistelemään, asiakkaan on tilattava matka viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä, jos vastaanottoaika on etukäteen tiedossa.
 

Ainoastaan silloin taksimatkaa ei yhdistellä, kun asiakkaalla on terveydenhuollosta saatu todistus yksinmatkustusoikeudesta.
 

Ajanvaraukseni terveydenhuollossa tai kuntoutuksessa on niin aikaisin, että julkiset liikennevälineet eivät vielä kulje ja minun pitää tehdä matka taksilla. Tarvitaanko tästä jokin todistus?

Tässä tilanteessa et tarvitse todistusta. Selvitä tilauksen yhteydessä liikenneolosuhteet, minkä vuoksi taksi on sinulle tarpeellinen.
 

Liikenneolosuhteiden vuoksi taksimatka korvataan siltä osuudelta, kun julkinen liikenne ei ole käytettävissä. Terveydenhuollosta tarvitaan todistus SV 67 silloin, kun taksimatka tehdään terveydentilan perusteella.
 

Miksi minun pitää joka kerta pyytää todistus matkakorvausta varten, vaikka terveydentilassani ei tapahdu muutosta?

Terveydenhuolto voi kirjoittaa matkatodistuksen kertamatkaa kohden, määräajaksi tai toistaiseksi voimassa olevaksi. Jos terveydentilasi edellyttää jatkuvaa taksin käyttämistä, tiedustele todistuksen kirjoittamista määräajaksi tai toistaiseksi voimassa olevaksi.
 

Pitkäaikainen todistus voidaan kirjoitta silloin, kun tiedetään, että asiakkaan terveydentilassa ei tule tapahtumaan muutosta.
 

Minulla on pitkäaikainen todistus oikeudesta käyttää taksia. Voinko säilyttää sen itselläni?

Toimita pitkäaikainen todistus Kelaan, jonka tiedot Kela toimittaa alueesi tilausvälityskeskukselle.
 

Voiko taksimatkaan tulla mukaan myös saattaja?

Kyllä voi.
 

Miksi saattajan matka korvattiin vain osalta hänen tekemäänsä matkaa?

Saattajan matka korvataan siltä osin kuin hän on matkustanut yhdessä asiakkaan kanssa. Saattajan yksin tekemä matka voidaan kuitenkin korvata silloin, kun saattaja on saattanut asiakkaan tutkimus- ja hoitopaikkaan tai sieltä pois. Tällöin matka korvataan enintään niiden kustannusten mukaan, jotka aiheutuisivat asiakkaan kotiosoitteesta aloitettuna tai sinne päättyvänä.
 

Mihin voi antaa palautteet taksimatkoista?

Voit antaa asiakaspalautetta matkaan tai tilaustapahtumaan liittyviin asioihin puhelimitse tai palveluntuottajan verkkosivujen kautta.
 

Palautteet, jotka koskevat taksimatkojen korvauskäsittelyä tai Kelan toimintaa voi toimittaa Kelan palautepalveluun.

Siirry Kelan sivulle