Siirry suoraan sisältöön

Ohjeita tilaamiseen

Nämä ohjeet täydentyvät loka-marraskuun 2021 aikana.

Jos sinulla on taksimatkan korvaamiseen liittyviä kysymyksiä, soita suoraan Kelan yhteyskeskukseen: puhelinnumero 020 692 204.

Ohjeet Kela-taksin tilaamiseen löytyvät myös Kelan verkkosivuilta
 

Ohjeet  taksin tilaamiseen

 

  • Taksi tilataan maksuttomasta numerosta, joka päivittyy näille sivuille loppuvuoden 2021 aikana. Tilauspuhelu on maksuton.
  • Vain Kela-taksin numerosta tilatusta matkasta voit saada korvauksen ja maksat matkasta enintään 25 euron omavastuun.  
  • Tilaa taksi viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä.  
  • Tilaa taksi tästä numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti.  
  • Voit tilata yhdellä kertaa tulevan 2 viikon ajalle kaikki tiedossasi olevat meno- ja paluumatkat.  
  • Tilaa paluumatka vähintään 1 tuntia ennen lähtöaikaa, jos paluumatkan ajankohta on tiedossa.  
  • Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.  

 

Ilmoita puhelun yhteydessä  

  • Nimesi ja henkilötunnuksesi.  
  • Tilaatko matkan terveydentilasi vai liikenneolosuhteiden puutteen vuoksi.  
  • Osoite, josta auto sinut noutaa.  
  • Matkan määränpää (esim. sairaala).  
  • Kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä.
  • Tuleeko mukaasi apuvälineitä tai saattaja. 
  • Puhelinnumero, josta sinut tavoittaa.  

 

Saat tiedon auton arvioidusta saapumisajasta  

  • Jos tilaamasi taksimatkaan tulee muutoksia, ilmoita niistä välittömästi tilausnumeroon. 
  • Viimeistään muutoksista on ilmoitettava 2 tuntia ennen sovittua lähtöaikaa
  • Saat halutessasi tekstiviesti-ilmoituksen, kun auto on hyväksynyt matkan.  

 

Näytä kuljettajalle Kela-korttisi tai henkilöllisyystodistus

  • Kun näytät kuljettajalle Kela-korttisi, saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun.    

 

Pyydä Todistus matkakorvausta varten (SV 67)  

  • Jos tarvitset taksia terveydentilasi vuoksi, pyydä siitä todistus terveydenhuollosta (Todistus matkakorvausta varten, SV 67).
  • Jos terveydenhuollon henkilö tilaa paluumatkasi, et tarvitse erillistä todistusta SV 67. 
  • Säilytä kertamatkaa  varten kirjoitettu todistus itselläsi 6 kuukauden ajan matkapäivästä. Kela voi pyytää sitä myöhemmin.
  • Toimita pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus Kelaan.
     

Vakiotaksiasiakkuus   

  • Tietyillä asiakasryhmillä on mahdollisuus saada vakiotaksiasiakkuus.   
    Lisää tietoa vakiotaksiasiakkuudesta Kelan sivulta www.kela.fi/vakiotaksiasiakkuus.

 

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

  • Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata Kela-taksin tekstiviestillä.
  • Ota yhteyttä tilausvälityskeskukseen, josta saat tekstiviestitilausta varten tilausnumeron. Kela-taksi tilauskeskuksen numero on: xx.
  • Tilauspuhelu on maksuton.
  • Mikäli sinulla ei vielä ole asiakasprofiilia, voit tilata matkasi tekstiviestillä sen jälkeen, kun olet ilmoittanut asiakastietosi oman alueesi tilausvälityskeskukseen. Tämän jälkeen voit tilata matkan tekstiviestipalvelusta.
  • Lisäohjeet: www.kela.fi/kuulo-ja-puhevammaiset.

Usein kysytyt kysymykset

Miten pääsen Lähilogistiikan sopimusyrittäjäksi?

Ilmoita kiinnostuksestasi Lähilogistiikan sopimusyrittäjäksi näillä sivulla olevien ilmoittautumislomakkeiden kautta. Lomakkeita on viisi, eli yksi per maakunta: Uusimaa, Lappi, Kymenlaakso, Kanta-Häme, Päijät-Häme. Jos haluat liikennöidä esimerkiksi kahdessa maakunnassa, kuten Kymenlaaksossa ja Kanta-Hämeessä, täytä molempien maakuntien lomakkeet.

 

Teemme parhaillaan esikartoitusta sopimusyrittäjistä. Tässä vaiheessa lomakkeen täyttäminen ei velvoita mihinkään. Annettuja tietoja hyödynnetään rekrytoinnin edetessä lokakuun 2021 aikana. Tiedotamme rekrytoinnin etenemisestä ja esimerkiksi palvelusopimusten allekirjoittamisesta näillä verkkosivuilla sekä lomakkeisiin ilmoitettuihin sähköpostiosoitteisiin.

Miten pääsen Lähilogistiikan kuljettajaksi?

Tällä hetkellä teemme esikartoitusta Lähilogistiikan palveluntuottajaksi haluavista sopimusyrittäjistä. Sopimusyrittäjien ja kuljettajien rekrytointi etenee lokakuun 2021 aikana.

 

Tiedotamme sopimusyrittäjien ja kuljettajien info- ja koulutustilaisuuksista myöhemmin loka-marraskuun 2021 aikana. Keräämme myös lähiviikkojen aikana sen jälkeen, kun palvelusopimukset on allekirjoitettu sopimusyrittäjien kanssa, kaikkien Kela-taksejamme ajavien kuljettajien tiedot. Kela-kyydeistä voit tiedustella myös taksiyrittäjiltä, jotka ovat ilmoittaneet kiinnostuksestaan ryhtyä Lähilogistiikan sopimusyrittäjiksi. 

Mistä saan lisätietoa Lähilogistiikan Kela-kyydeistä?

Tällä hetkellä näiltä verkkosivuilta. Avaamme lisäksi lähiviikkojen aikana Kela-kyytejä järjestävien sopimusyrittäjien ja kuljettajien Intranetin (sisäinen tiedotuskanava), jonka kautta julkaisemme mm. tiedotteita, uutisia, ohjeita ja alueellisten sopimusyrittäjä- ja kuljettajatilaisuuksien aikatauluja.

 

Tietoa saat jatkossa myös sähköpostiisi, kun olemme sen pyytäneet ja saaneet. Lisäksi Lähilogistiikan alueelliset yhteyshenkilöt tulevat tiedottamaan kaikkia sopimusyrittäjiä ja kuljettajia viidellä eri maakunnan alueella meneillään olevista ja tulevista asioista lähitulevaisuudessa.

Usein kysytyt kysymykset täydentyvät myöhemmin.

Usein kysyttyä Kelan taksimatkoista

Kela korvaa taksimatkan vain, kun se tilataan Kelan kanssa sopimuksen tehneestä tilausvälityskeskuksesta. Alueelliset tilausvälityskeskukset vastaavat kaikista Kelan korvaamien taksimatkojen palveluista.
 

Paljonko taksimatkan tilauspuhelu maksaa asiakkaalle?

Kaikki Kelan korvaamien taksimatkojen tilauspuhelinnumerot ovat asiakkaille täysin maksuttomia 0800-alkuisia tilausnumeroita.
 

Mitä taksin tilauspuhelussa kysytään ja milloin tilaan taksin?

Kun soitat tilausvälityskeskukseen, kysytään sinulta matkan järjestämiseen ja korvaamiseen liittyviä tietoja. Näitä ovat muun muassa nimi, osoite, henkilötunnus ja peruste taksin käytölle eli terveydentila tai puutteelliset liikenneolosuhteet. Voit tilata samalla kertaa kaikki etukäteen tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle.
 

Kuulo- ja puhevammainen asiakas voi tilata taksin tekstiviestillä.
 

Miten toimin, jos taksi ei tule ja joudun tekemään matkan muulla tavoin?

Kela on kilpailutuksessa valinnut jokaiselle maakunta-alueelle 2 palveluntuottajaa (1.1.2022 alkaen), jotka kykenevät tuottamaan luotettavat ja laadukkaat kuljetuspalvelut. Tilatessasi matkan tilausvälityskeskuksesta selvitetään muun muassa se, tarvitsetko matkustamiseen esteetöntä ajoneuvoa tai avustamista matkan aikana. Tarvittaessa kuljettaja saattaa sinut sisätiloihin tai sairaalassa osastolle asti.
 

Tilausvälityskeskus vastaa siitä, että kaikki maakunta-alueen asiakkaat saavat taksin tilauksensa mukaisesti, kun kyse on sairausvakuutuksesta korvattavasta taksimatkasta. Tilaa ajanvaraukseen perustuva taksimatka hyvissä ajoin, viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14.00 mennessä. Jos olet tilannut matkan hyvissä ajoin, mutta tilausvälityskeskus ei pysty järjestämään kuljetustasi, tulee tilausvälityskeskuksen korvata sinulle muualta tilatusta taksimatkasta aiheutuneet kustannukset täysimääräisesti. Ole tällaisessa tilanteessa yhteydessä tilausvälityskeskukseen ja esitä heille selvitys siitä, ettet saanut taksia tilausvälityskeskuksen kautta ja jouduit turvautumaan muuhun kuljetukseen, josta aiheutui kustannuksia.
 

Kela seuraa maakunnittain palvelun laatua ja asiakkaiden oikeuksien toteutumista koko hankintakauden ajan. Kela myös edellyttää, että tilausvälityskeskus seuraa tarjoamansa palvelun laatua ja korjaa mahdolliset häiriöt palvelun laadussa tai saatavuudessa välittömästi.
 

Mikä on vakiotaksiasiakkuus?

Tietyille asiakkaille Kela myöntää vakiotaksiasiakkuuden yksilöllisen harkinnan perusteella.
 

Yhdistelläänkö taksimatkoja ja pitääkö suostua taksimatkojen yhdistelyyn?

Tilausvälityskeskukset yhdistelevät terveydenhuoltoon matkustavien asiakkaiden taksimatkoja aina kun asiakkaan terveydentila mahdollistaa yhdistellyn matkan. Jotta taksimatkoja pystytään yhdistelemään, asiakkaan on tilattava matka viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä, jos vastaanottoaika on etukäteen tiedossa.
 

Ainoastaan silloin taksimatkaa ei yhdistellä, kun asiakkaalla on terveydenhuollosta saatu todistus yksinmatkustusoikeudesta.
 

Ajanvaraukseni terveydenhuollossa tai kuntoutuksessa on niin aikaisin, että julkiset liikennevälineet eivät vielä kulje ja minun pitää tehdä matka taksilla. Tarvitaanko tästä jokin todistus?

Tässä tilanteessa et tarvitse todistusta. Selvitä tilauksen yhteydessä liikenneolosuhteet, minkä vuoksi taksi on sinulle tarpeellinen.
 

Liikenneolosuhteiden vuoksi taksimatka korvataan siltä osuudelta, kun julkinen liikenne ei ole käytettävissä. Terveydenhuollosta tarvitaan todistus SV 67 silloin, kun taksimatka tehdään terveydentilan perusteella.
 

Miksi minun pitää joka kerta pyytää todistus matkakorvausta varten, vaikka terveydentilassani ei tapahdu muutosta?

Terveydenhuolto voi kirjoittaa matkatodistuksen kertamatkaa kohden, määräajaksi tai toistaiseksi voimassa olevaksi. Jos terveydentilasi edellyttää jatkuvaa taksin käyttämistä, tiedustele todistuksen kirjoittamista määräajaksi tai toistaiseksi voimassa olevaksi.
 

Pitkäaikainen todistus voidaan kirjoitta silloin, kun tiedetään, että asiakkaan terveydentilassa ei tule tapahtumaan muutosta.
 

Minulla on pitkäaikainen todistus oikeudesta käyttää taksia. Voinko säilyttää sen itselläni?

Toimita pitkäaikainen todistus Kelaan, jonka tiedot Kela toimittaa alueesi tilausvälityskeskukselle.
 

Voiko taksimatkaan tulla mukaan myös saattaja?

Kyllä voi.
 

Miksi saattajan matka korvattiin vain osalta hänen tekemäänsä matkaa?

Saattajan matka korvataan siltä osin kuin hän on matkustanut yhdessä asiakkaan kanssa. Saattajan yksin tekemä matka voidaan kuitenkin korvata silloin, kun saattaja on saattanut asiakkaan tutkimus- ja hoitopaikkaan tai sieltä pois. Tällöin matka korvataan enintään niiden kustannusten mukaan, jotka aiheutuisivat asiakkaan kotiosoitteesta aloitettuna tai sinne päättyvänä.
 

Mihin voi antaa palautteet taksimatkoista?

Voit antaa asiakaspalautetta matkaan tai tilaustapahtumaan liittyviin asioihin puhelimitse tai palveluntuottajan verkkosivujen kautta.
 

Palautteet, jotka koskevat taksimatkojen korvauskäsittelyä tai Kelan toimintaa voi toimittaa Kelan palautepalveluun.

Siirry Kelan sivulle